wtorek, 13 grudnia 2011

Szalik wzór ażurowy dla początkujących.

To mój pierwszy szal. Pierwszy ażurowy i pierwszy w ogóle. Nie przepadam za nim, bo i kolor nie taki jak trzeba i wzór nie wyszedł jak chciałam, bo druty dobrałam za cienkie. Szal miał być lekki jak piórko a wzór z dużymi oczkami. Wyszło inaczej, ale sam wzór jest prosty i w sam raz dla osób dopiero zaczynających swoja przygodę z drutami. Ten wzór uczy czytania ze schematu i robienia na drutach posługując sie intuicją.
Na tym wzorze świetnie widać jaki efekt daje nam powtarzanie oczek prawych a także oczek lewych oraz efekt przerobienia oczek lewych prawymi i odwrotnie (dżersej).


Aby szal wyszedł tak jak chciałam czyli aby był lekki jak mgiełka to najlepiej użyć leciutkiej włóczki, może moherowej lub po prostu cienkiej i dobrać odpowienio druty, więc jeśli na etykiecie jest napisane że odpowiednie druty do włóczki to 2-2,5mm to użyć 4mm :-) A najlepiej zrobić próbkę na kilku grubościach i wybrać tą odpowiednią. Schemat próbowałam tak rozrysować, aby byo widać wyraźnie jak mają ułożyć się narzuty oraz "pajączki". Poza tym dokładnie zakreśliłam kierunek robótki. A oto i schemat (po kliknięciu można go powiększyć):

Legenda:
P - oczka prawe
L - oczka lewe
O - narzut
X - z 3 oczek robimy 1 oczko - pierwsze oczko na lewym drucie przekładamy na drut prawy bez przerobienia wkładając drut od spodu, nastepnie przerabiamy 2P czyli 2 oczka prawe razem, Na prawym drucie mamy jedno oczko nieprzerobione oraz jedno oczko powstałe z przerobienia dwóch prawych oczek. Oczko nieprzerobione przekładamy przez oczko powstałe z dwóch prawych i zsuwamy z drutu, w ten sposób tworzy nam się "pajączek" a na drucie pozostaje tylko 1 oczko przerobione z dwóch oczek prawych
** między tymi znaczkami wzór powtarzamy.
Ten schemat uczy również prostej zasady. Jeśli we wzorze jest jeden narzut to znaczy, że musimy pozbyć sie w pewien sposób 1 oczka, jesli są dwa narzuty to trzeba w schemacie pozbyć się 2 oczek. Akurat w tym wzorze są dwa narzuty dlatego też z 3 oczek należy zrobić 1 :-)


Owocnego dziergnia!

6 komentarzy:

  1. hihi normalnie jakbyś go za kare robiła.. nie ten kolor nie ten wzór ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Boze jedyne Twoje wpisy których nie czytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hehe za karę to nie, ale wiesz pierwszy szalik miał być idealny a wyszło inaczej, wiadomo, że na początku trzeba próbowac i próbować, ale ja bym chciała aby od razu wszystko było ideal :-)
    Goldie, no coś ty a ja myślałam, że kuchni też nie czytasz? ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kuchnię bojkotuję :)ale czytam

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj mam pytanie odnosnie Twego wzoru,pruboje nasladowac ale mam problem bo nie wiem z ilu oczek robilas ten szal bo mi brakuje oczek i nie moge dokonczyc wzoru

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, z tego co pamiętam to szalik wykonany jest z 47 oczek i powtarzałam wzór między ** 3 razy. Powodzenia, a jeszcze w razie pytań czy wątpliwości zapraszam :-).

      Usuń